Krzysztof Kosiński, Prezydent Ciechanowa, Wiceprezes Związku Miast Polskich
Są obawy o to, czy będziemy mieć wystarczające środki na realizację zapisów nowej ustawy. Zgłaszaliśmy uwagi w tej sprawie. Z drugiej strony jako ZMP zwracaliśmy uwagę, że w przyszłym roku trudno nam będzie wydać pieniądze na budowę schronów, bo tych inwestycji nie da się przygotować w tak krótkim czasie.

Ryszard Pagacz, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego, Związek Województw RP
Najistotniejsze jest, by ustawa weszła w życie, a czas pokaże, jak będzie realizowana. Jako samorząd województwa zostaliśmy pominięci, na marszałka nie nałożono jakiś specjalnych zadań, a szkoda, bo moglibyśmy pomóc w wielu kwestiach. Już teraz można robić dużo, tak jak my wspieramy jednostki OSP,

Stanisław Jastrzębski, Wójt Gminy Długosiodło, Prezes Związku Gmin Wiejskich
Na przygotowania nie ma już czasu, jesteśmy w ogromnym niedoczasie. Ani klęski żywiołowe, ani ewentualny agresor nie będą czekać 10 lat, aż będziemy gotowi. My, samorządowcy nie boimy się pracy, ale nie radzimy sobie z brakiem środków, a tym samym brakiem rąk do pracy. Jako gminy wiejskie nie jesteśmy w stanie pokryć wydatków własnych, jak mamy więc wykonywać nowe zadania?
Musimy przygotować nasze społeczeństwo do obrony. Nie trzeba wojny, wystarczą klęski żywiołowe, by te przygotowania okazały się zbawienne. Ale potrzebujemy na to wsparcia, musimy mieć pewność, że nasze zaangażowanie zostanie uczciwie potraktowane.

Józef Tomal, Starosta Myślenicki, Przewodniczący Konwentu Starostów Małopolski
Muszą być zmiany w systemie edukacji. Np. w Finlandii nauczyciel ma co miesiąc szkolenie w zakresie obronności. Bez tego nasz nauczyciel, często na cząstkę etatu, nie przekaże właściwej wiedzy uczniom.
Nie bójmy się też twardych zapisów ustawowych na wypadek klęsk czy wojny. Nie może być miękkiego zapisu, że jako starosta zalecam coś wójtom, to powinien być rozkaz lub polecenie do bezwzględnego wykonania.